Brandul personal, la mare cautare

Astazi, in Politehnica, a avut loc conferinta “Brand Yourself – invata sa te promovezi”, organizata de Centrul de Consiliere si Orientare in Cariera (CCOC), cu sprijinul organizatiilor BEST si EESTEC. Accesul a fost liber tuturor studentilor, indiferent de facultate, desi CCOC este dedicat in principal studentilor Universitatii Politehnica din Bucuresti.

Din ASJC am participat eu si Denisa Caldararu.

Life isn’t about finding yourself, it’s about creating yourself

Evenimentul a inceput cu o prezentare a lui Cornel Costea despre tehnicile de promovare a imaginii personale. Pornind de la ideea ca brandul personal este la fel de valoros ca si petrolul, Cornel ne-a prezentat 4 pasi ce trebuie urmati in crearea unui brand puternic:

Cornel Costea, trainer

Cornel Costea, trainer

1. Discover – se refera la cercetarea persoanei proprii, a pasiunilor tale, la determinarea experientelor tale care au valoare pe piata, cat si a modului in care ti-ai schimba comportamentul in vederea crearii unui brand si la evaluarea proprie, atat din perspectiva proprie, cat si din a celor din jur.
Un avantaj prezentat la acest pas este faptul ca in lumea in care traim, modelele se schimba cu rapiditate, ceea ce ne ofera posibilitatea de a ne crea pe noi insine, chiar daca nu suntem perfecti.

2. Design –  pornind de la modul in care iti doresti sa fie imaginea ta pentru compania ideala, e bine sa incepi sa iti construiesti imaginea in acest sens. Iar aici ne sfatuia Cornel Costea sa ne informam cat mai mult despre companiile la care ne-am dori sa lucram si sa incercam sa ne valorificam in functie de caracteristicile, problemele si nevoile acestora.

3. Deplay – reprezinta interactiunea celor din jur cu brandul tau. Importante sunt din ce in ce mai mult metodele pe care le pui la dispozitia celorlalti pentru a intra in contact cu tine: site, blog, articole si carti publicate, participarea la evenimente si conferinte, aderarea la organizatii non-profit si la diverse cluburi, grupurile de networking.

4. Deal – trebuie sa respecti promisiunea facuta: fii ceea ce brandul tau transmite celorlalti si nu insela.

Toate aceste caracteristici au dus la ideea principala expusa de Cornel: Brandingul „it’s all about trust”.

De la 4D la cei 4P

Al doilea speaker a fost Liviu Nistoran, presedinte al Autorităţii Naţionale pentru Comunicatii (ANC) si antreprenor. A lansat in Romania prima firma care comercializa telefoane mobile, inca dinainte de aparitia Connex pe piata romaneasca. Nistoran si-a pornit discursul de la afirmatia ca „majoritatea interactiunilor umane consta intr-o relatie de vanzare-cumparare”. Cu alte cuvinte, indiferent de interlocutorul nostru, ne vindem acestuia si depinde de felul in care ne cream imaginea si de cum negociem daca el ne va cumpara (placea) sau nu.

Studentii participanti la conferinta

Studentii participanti la conferinta

Liviu Nistoran sustine ca mixul de marketing este de fapt un instrument de vanzare atunci cand vine vorba de brand personal. Iar daca ceva nu merge, probabil ca e de vina unul dintre cei 4P. Intr-o afacere, este important si un al 5-lea P: pasiunea, fara de care nu poti sa cresti. Pe langa acest P, elementele necesare unui start-up sunt: capitalul, know-how-ul, HR-ul, echipa si tehnologia.

L-am intrebat in ce fel implicarea in politica i-a schimbat brandul personal si domnul Nistoran ne-a marturisit ca inainte de politica, nu se putea exprima in fata unui grup de cinci persoane. Politica i-a oferit abilitatile de comunicare (in public).

Viziunea IKEA: „Sa cream o viata de zi cu zi mai buna pentru cat mai multi oameni”

Simona Chesaraicu, HR Manager IKEA

Simona Chesaraicu, HR Manager IKEA

Ultima care ne-a vorbit a fost Simona Chesaraicu, HR Manager IKEA. A fost prezentarea care a starnit cele mai multe intrebari. Retailerul a dezvoltat o intreaga cultura organizationala, bazata pe valori cautate si in profilul candidatilor, indiferent de job: apropiere, eficienta, responsabilitate, simplitate si respect. Astfel, caracteristicile individuale ale celor care isi doresc un post la IKEA trebuie sa urmareasca niste linii foarte precise: puternica dorinta de invatare, motivatia de a face mereu lucrurile din ce in ce mai bine, simplitatea si bunul simt, capacitatea de a conduce prin puterea exemplului, eficienta si parcimonia.

Cele sase caracteristici pe care aproape orice angajator le cauta la un candidat sunt, prin prisma Simonei: carisma, personalitate, atitudine, cunostinte, deprinderi, abilitati. Diferenta o face proportia in care aceste calitati sunt necesare in functie de job-ul pentru care aplici. Si evident, felul in care tu le vinzi. Un lucru pe care IKEA il cauta, in afara de cele sase, este perspectiva: trebuie sa ai un obiectiv pe care sa vrei sa il atingi si sa iti fi stabilit si cativa pasi de urmat in acest sens.

Am intrebat-o pe Simona Chesaraicu in ce masura este apreciata creativitatea in modul de prezentare a brandului personal. Parerea expusa a fost ca intotdeauna, cu cat esti mai creativ, cu atat vei fi mai bine privit de catre angajator, cu precizarea ca nu trebuie sa cazi in ridicol. E suficient sa ai un stil personal.

La sfarsitul prezentarii, Simona a initiat un role-play: angajator vs candidat. A fost un moment de umor, dar si unul de mare relevanta pentru felul in care un angajator te priveste si pentru a explica unele intrebari care ti se adreseaza in timpul unui interviu.

Voluntarul, Stefan, pus in dilema

Voluntarul, Stefan, pus in dilema

Am invatat ca a te deschide in fata intervievatorului este un plus, emotia nu este privita negativ, iar sinceritatea este mereu apreciata.

Anunțuri

One Comment on “Brandul personal, la mare cautare”

  1. George Serban spune:

    Iti multumim pentru info.
    Desi imi doream, nu am reusit sa ajung.
    Cum ti se pare Nistoran? A stat si dupa evenimentu sa vorbeasca cu participantii?
    Merci,
    George