MAURICIO ALARCÓN: „Iubesc printul pentru ca este forma cea mai simpla de exprimare a publicitatii”

Interviu realizat de Raluca Furtuna, castigatoarea invitatiei ASJC la AdPrint

Mauricio Alarcón este din Ecuador, iar în prezent este Executive Creative Director la S,C,F,P Barcelona. A lucrat la agenţii cu nume cunoscute în lumea advertisingului, cum ar fi JWT Barcelona sau Vinizius Young & Rubicam. Printre concursurile internaţionale la care a câştigat premii se numără şi Cannes.

Ruka: De ce ai ales acest subiect pentru seminar?

Mauricio Alarcon: Cum toţi cei de aici iubim printul şi acest festival are la bază acest tip de publicitate, am ales o temă legată de el, care să deschidă ochii anumitor ţări, pentru a le face să continue realizarea printurilor şi în acelaşi timp să vadă din altă perspectivă noile suporturi existente în publicitate. Mi-ar fi plăcut să fi purtat mai multe discuţii cu cei din sală… Am vrut să aleg un subiect care cred că se află în mintea multor persoane, dar puţine se încumetă să îl pronunţe.

R: Ştim că printul nu se află în cea mai bună perioadă a sa. Ce tehnici ai folosi pentru a „salva” printul sau cum ar putea publicitarii să facă asta?

M.A: Nu cred că este nici pe departe pe moarte. Cred că va continua să existe pentru mult timp prin intermediul revistelor, prin outdoor, atâta timp cât aceste suporturi vor continua să fie în viaţă. Dar cred că trebuie să evolueze. În acest moment ne-am limitat la a face nişte printuri fantastice la nivel senzorial, multe execuţii care sunt geniale la nivel de imagine, dar nu ştiu dacă asta este exact ce aşteaptă clienţii. Acum, când printul se vede un pic limitat din cauza interactivităţii şi a televiziunii, cred că trebuie să se dezvolte mai mult ca un instrument care să facă lumea să se implice, să genereze conversaţii şi care să se transforme în ceva mai apropiat publicului.
Vine un moment în care dacă lumii îi repeţi acelaşi stil, imagine şi acelaşi format, lumea se plictiseşte. Până la urmă printul devine ca un zgomot ce trece prin faţa ta fără să îi mai dai importanţă.
Cred că ne găsim într-o formă simplă de a fi. Suntem într-o etapă de  expunere în ceea ce priveşte imaginea. Cât priveşte senzorialul suntem în epoca vânătorii, a pescuitului: trebuie să arunci undiţa şi să prinzi publicul. Pornind de la aceste concepte cred că printul poate evolua.
Pentru ziare e ceva mai dificil. Acum majoritatea citeşte ziare online. Dar în cazul revistelor şi outdoor-ului printul poate încă să se dezvolte.

R: De ce iubeşti atât de mult printul?

M.A: Iubesc printul pentru că este forma cea mai simplă de exprimare a publicităţii. E cea mai simplă din tot ce există. Cred că reuseşti atunci când ajungi la acea simplitate şi acea simplitate transmite foarte multe emoţii, foarte multe senzaţii şi în acelaşi timp captează atenţia publicului, a consumatorului. Pentru mine printul este sublim. Printul este ca o lovitură unică pe care dacă o realizezi bine lumea rămâne cu ideea ta. Îmi plac şi celelalte suporturi, dar ele nu au acea simplitate a printului.

R: Care este proiectul de care te simţi cel mai mândru?

M.A: Nu cred că aş putea să numesc unul anume, dar mă simt foarte mândru de ce am făcut timp de doi ani cu brandul Burger King în Spania.
Clientul nu avea o imagine foarte bună în această ţară, era doar un „hamburger”. Şi cultura gastronomică spaniolă nu apreciază foarte mult hamburgerii. La asta se adaugă că Spania este o ţară nu foarte iubitoare a culturii americane. Erau doi factori pe care trebuia sa-i rezolvăm.
Cât timp am lucrat cu acest cont, mai exact doi ani şi jumătate, Burger King s-a transformat într-un brand care a ajuns la foarte multă lume. Îmi aduc aminte că am lansat un produs nou. Aşteptam o creştere de aproape 20% şi la final am obţinut  45%.
Am auzit o ştire destul de curând, acum o lună, când eu deja nu mai aveam acel cont: singurul brand care a crescut în timpul crizei în Spania a fost Burger King. Sunt foarte mândru nu doar de fiecare reclamă care s-a făcut sau de fiecare campanie care a fost ieşită din comun şi bine primită de public, ci şi pentru rezultatul care s-a obţinut lucrând din greu, timp de doi ani, pentru un anumit stil de comunicare.

R: Ce sfaturi le-ai oferi studenţilor care vor să aibă o carieră în publicitate?

M.A: Cel mai important sfat este să cerceteze mult, să nu se oprească doar la ce văd de obicei. Festivalurile sunt o sursă importantă de inspiraţie şi educare, la fel şi cărţile. Să caute şi să descopere formele lor proprii de exprimare.
Dacă publicitatea se transformă într-o repetiţie a repetitiei, într-o o reclamă care încearcă sa fie altă reclamă, până la urmă aceasta stagnează. Asta se întâmplă pentru că am fost învăţaţi să facem ceva într-un anumit fel şi de aici se pierde o gramadă din originalitate. Cel mai mult le recomand să caute mereu forme noi de a face lucrurile şi să acorde o atenţie deosebită a ceea ce este inovativ . Media inovative trebuie să ne preocupe pe toţi pentru că reprezintă viitorul. Media traditionale deja sunt cunoscute mai bine de toţi, dar în cazul mediilor inovative, cu cât (studenţii) află mai multe despre ele, cu atât mai mult pot ajuta generaţiile de publicitari care vin după ei.

R: De ce ai ales să lucrezi în publicitate?

M.A: E un pic ciudat… pentru că întotdeauna mi-a fost clar că vreau să lucrez într-un domeniu care avea legătură cu  abilitatea de a fi creativ sau să exprim ce era în mintea sau în inima mea.
Am studiat desen grafic aproape un an. Îmi plăcea la nebunie, dar mă limita. Pentru că mi-am dat seama că sunt generalist, că vreau să văd totul, mai mult decât să mă concretez pe un domeniu anume, atunci am ales publicitatea. Mi-ar plăcea insa să cunosc alte tipuri de comunicare care să nu fie neapărat din sfera publiciăţii. Nu înseamnă că vreau să mă îndepărtez de publicitate, doar că mi-ar plăcea să găsesc alte forme şi tehinici de a le aplica în cadrul ei.

R: Tendinţa globală este să se acorde o importanţă mai mare interactivităţii decât printului. Din ce am înţeles la seminar, în Spania este un fel de grup de rezistenţă care apără acest suport publicitar?

M.A: Cred ca toţi vom apăra printul, pentru că aşa cum am spus este forma cea mai simplă de exprimare în publicitate. Este pionierul prin care publicitatea s-a născut şi a început să se facă vizibilă. Deci niciodată nu putem să negăm trecutul nostru, nu putem să spunem că nu ne mai place printul. Credem că încă îşi mai are locul în publicitate, dar în acelaşi timp trebuie să fim deschişi la media noi şi printul trebuie să se dezvolte.
Nu cred că există un grup de rezistenţă, o apărare pentru că lumea vrea să asasineze printul. Este doar o apărare a valorilor din publicitate care trebuie să existe mereu. Dar în acelaşi timp trebuie să fim deschişi la tot ce este nou.

Anunțuri