„I fucking hate you all!” – Publicitatea cu noi reguli si fara reguli

Am ajuns la AdPrint!

Pot doar sa spun ca e un sentiment misto, ca ma simt bine printre creativi, strategi si PRisti de la marile companii de publicitate. Flo ne reprezinta, de asemenea, cu onoare.

Where is print going in a digital world (Challenges. Chances. Cases) – Jan Leube, CCO BBDO Berlin

Jan Leube, CCO BBDO Berlin | AdPrint 2009

Jan Leube, CCO BBDO Berlin | AdPrint 2009

Primul seminar de astazi a fost sustinut de Jan Leube, Chief Creative Officer BBDO Berlin, pe tema “Where is print going in a digital world (Challenges. Chances. Cases) “.   Jan a plecat de la ideea ca media digitala a explodat, mai ales in ultimii 10 ani, si deci, in  mod evident, viitorul va fi digital.

A explicat cum s-au schimbat consumatorii, in sensul ca pun la indoiala credibilitatea mediilor clasice si cum printul a pierdut controlul si autoritatea de a mai exprima adevarul. De aceea, digitalul reprezinta noua frontiera, piesa centrala a unei campanii, cu scopul de a crea loialitatea brandului. Nu m-a impresionat foarte mult. Nu mi s-a parut ca a spus ceva cu adevarat nou, ca a dezvaluit ceva ce nu prevazusem dinainte. Doar ca a intarit acest punct de vedere.

The New Rules of Communication – Patrick Collister, fondator Creative Matters

Al doilea seminar insa mi s-a parut mult mai interesat. Nu doar ca informatie, ci mai ales ca si mod de prezentare. E incredibil cat de mult conteaza totusi sa fii un bun public speaker. „The New Rules of Communication” a fost titlul acestui seminar sustinut de  Patrick Collister, fondator  Creative Matters. Nici n-am apucat bine sa scriu numele lui, ca am auzit un „I fucking hate you all!” Curioasa, am ascultat. „I fucking hate you all!”, pentru ca sunteti tineri, iar acum este momentul perfect pentru comunicare, a continuat Patrick. Atunci am inteles. Urma sa spuna ceva interesant.

Vechile reguli nu se mai aplica – acesta este primul lucru pe care trebuie sa il avem in cap atunci cand vrem sa facem o campanie publicitara:

  1. Publicitarii cheltuie 90% din buget pe media si doar 10% pe continut
  2. Publicitarii nu detin media
  3. Publicitatea intrerupe continutul
  4. Trebuie sa folosesti publicitate pentru a construi un brand
  5. Tu controlezi procesul
Patrick Collister, fondator Creative Matters | AdPrint 2009

Patrick Collister, fondator Creative Matters | AdPrint 2009

CIA MediaLab Research releva ca doar 45% din puterea mesajului este datorat ideii. Asta pentru ca oamenii devin pretentiosi si vor mesaje cu personalitate. Un exemplu de companie care a luat acest lucru in considerare este Microsoft, care si-a facut promovare prin MSN.

Noile reguli ce trebuie puse in aplicare sunt:

1. Suntem intr-o industrie a brandurilor, nu a canalelor – trebuie sa construiesti imaginea unui produs, iar pentru asta trebuie sa te intrebi ce tip de publicitar vrei sa fii: arhitect (sa ai viziunea) sau constructor (sa faci ceea ce ti se spune). „Nu poti avea idei geniale decat daca ai branduri ale caror valori inseamna ceva”, spune Collister. Coca-Cola nu este o bautura, este o idee. Ca si muzica, este un sentiment. Asa s-a nascut campania „Fabrica de fericire”.

2. Toata publicitatea este interactiva – brandurile trebuie sa inceapa sa se comporte ca oamenii, iar oamenii sa poata sa participe. Oamenii reactioneaza: se distreaza, devin ofensivi, se enerveaza sau simt nevoia sa se exprime. Asa ca, cel mai indicat este sa ii punem sa interactioneze cu brandul! Sa se implice in crearea marcii sau chiar a reclamelor, asa cum au facut cei care au promovat chipsurile Doritos: au impulsionat oamenii sa gaseasca cea mai buna combinatie, care s-a dovedit a fi „Sweet & Spicy”.

3. Integrarea este o stare de spirit – publicitatea a devenit continutul, deci trebuie gasite metode prin care sa atragi consumatorii, sa vrea sa participe, sa se implice. Totul tine de independenta, de sentimente, de senzatii. Impartasirea momentelor este ceea ce isi doresc oamenii.

4. Totul este media – oricine poate publica continut, care devine foarte variat. Du-te acolo unde reclama ta poate fi cel mai eficienta, acolo unde oamenii iti vor acorda toata atentia: in bar, in toaleta sau pe strada.

5. Nu exista reguli – lumea se schimba, oamenii devin fani si genereaza singuri continut. Oamenii vor face singuri publicitate lucrurilor care le plac. Trebuie asadar sa le dai si impulsuri ca sa reactioneze. McDonalt’s a cultivat salata care, crescand, forma textul „Fresh Salad”.

„Importante nu sunt ideile, ci ceea ce le leaga de oameni”, a concluzionat Patrick Collister.

A fost un seminar care a meritat atentia. La fel si party-ul de dupa. 🙂

Mai multe poze maine!

Anunțuri